Odkazy: přihláška, letáček, email pro dotazy: piskvorky@hradebni.cz, oficiální stránky: pisqworky.cz
Pokud bude dostatečný zájem (zhruba alespoň 10 lidí), bude se hrát 7 kol švýcarského systému s časem 10 minut na hru na hráče (10+0) ‒ odhadovaná doba turnaje je 2,5 hodiny. S ohledem na výsledné pořadí a individuální požadavky budou vytvořeny týmy postupující do okresního kola pIšQworek. Pokud zájem nebude tak velký, můžeme hrát stylem všichni proti všem, nebo tým(y) vytvořit dohodou. Týmy jsou pětičlenné s maximálně dvěma náhradníky. Účast ve školním kole tě nezavazuje účastnit se okresního kola pro týmy.
Školní kolo se bude konat v učebně 05 budovy H2 (Hradecká 647/1, Hradec Králové) ve středu 4. října od 14:10. Okresní kolo pro týmy se bude konat 7. listopadu od 9:00 na Biskupském gymnáziu.
Školní kolo je cíleno zejména na studenty školy Hradební, ale zahrát si může přijít kdokoliv, včetně učitelů. Do týmů však budou vybráni jen studenti školy Hradební, výjimečně studenti jiné školy.
Podmínkou účasti je mít chuť si zahrát a být ochoten se dostavit v daném termínu. Doporučuji mít s sebou mobil s aplikací Šachové Hodiny. Doporučuji přečíst si pravidla níže, přestože je na místě budu vysvětlovat. Tužky i papíry zajistí organizátor. Při účasti v okresním kole se platí poplatek 50 Kč za osobu; možná část přispěje škola.
Hraje se na papíře o velikosti 15×15 polí. Hráči se po zahájení střídají v kreslení svého symbolu (křížek nebo kolečko). Vyhrává hráč, který vytvoří 5 nebo více svých symbolů v řadě, sloupci nebo diagonále. Používá se zahájení SWAP 2 (viz. níže).
Na turnajích se hrají piškvorky pod názvem Gomoku. Začíná se zahájením SWAP 2 na desce 15×15 průsečíků s černými a bílými kameny a vyhrává hráč, který vytvoří právě 5 kamenů v řadě.
U klasických piškvorek existuje strategie začínajícího, která zaručuje začínajícímu hráči výhru. Zahájení SWAP 2 tuto výhodu eliminuje. Následující vysvětlení je z Wikipedie:
První hráč zahraje tři symboly, z toho dva stejné (například dva křížky a jedno kolečko). Poté si druhý hráč vybere, za jaký znak bude hrát - tedy kolečko, nebo křížek. Ten s méně symboly na desce pokračuje ve hře jako normálně. Příklad: jestliže hráč A zahraje dva křížky a jedno kolečko, hráč B má dvě možnosti: vybrat si kolečko a hrát (protože koleček je na stole méně), nebo si vybrat křížek a nechat druhého hráče hrát kolečko (protože má méně symbolů). Tato technika je spravedlivá, jelikož se první hráč snaží udělat pozici stejně výhodnou pro křížek, jako pro kolečko – kdyby tak neudělal, druhý hráč si vybere symbol s výhodnějším postavením na desce.
Při obyčejném SWAPu má začínající hráč výhodu v tom, že si může předem rozmyslet a analyzovat své zahájení za obě strany. Proto má druhý hráč ještě třetí možnost kromě výběru kolečka nebo křížku, a to zahrát další dva znaky – jedno kolečko a jeden křížek. Tím naruší prvnímu hráči jeho promyšlenou strategii a přenechává mu výběr znaku. První hráč si teď vybere kolečko nebo křížek podobně, jako mohl druhý hráč, ale na rozdíl od něj už nemůže hrát další dva znaky.
Pokud jsi SWAP 2 nepochopil, můžeš si zkusit přečíst vysvětlení na webu pIšQworek, nebo webu České federace piškvorek a renju. SWAP 2 budu vysvětlovat i na školním turnaji a vysvětlovat se bude i na okresním kole.
Neváhej mi poslat email na piskvorky@hradebni.cz. Nabízím i minikurz piškvorek (tvoření dvojek, zahájení SWAP, ...).
Super! Vyplň tento formulář. Přihlašování končí 24. září. (Přihlášení tě nezavazuje k účasti ve školním kole; po odhlasování termínu budeme všem psát email.)
Poznámky: okresní kolo se ve skutečnosti jmenuje oblastní, ale ve většině případů odpovídá okresům.
Autor textu: Jakub Moc
Za organizátory školního kola: Petra Volejníková, Jakub Moc (E3.A)